Ekologická výchova od kolébky ke hrobu

Jak vzniká vztah ke krajině?

Ekologie je věda o vztazích organismů k jejich prostředí, smyslem ekologické výchovy je tedy pochopení vazeb, které máme se svým prostředím my, lidé, a přijetí takového chování, které naše prostředí neničí a umožňuje dlouhodobě udržitelnou existenci lidí i ostatních druhů.
Ještě tak před jedním dvěma staletími nebyla ekologická výchova zapotřebí, nebo přesněji: byla přirozenou součástí každodenního života. Odmala byl každý v bezprostředním kontaktu s přirozeným prostředím a materiály (les, louka, hlína, kámen, dřevo, voda,..) a z vlastní zkušenosti poznal proces vzniku většiny věcí, které používal (potraviny, textil, keramika, dřevo, sláma,..). Vazby našich předků a důsledky jejich činnosti na prostředí byly mnohem zřetelnější než dnes a většinou také souvisely jen s bezprostředně známou krajinou. I bez snahy idealizovat (rozsáhlá odlesňování, těžby nerostů apod.) se dá říci, že vztahy našich předků k jejich prostředí byly osobnější a vnímavější, než dnes.
 

V čem je problém?

Většina městských ale i venkovských dětí dnes vyrůstá izolovaně od přírodního prostředí.
Nejen marketingově pěstovaný trend přehnané hygieny až sterility prostředí a snaha maminek poskytnout svým ratolestem to nejlepší vedou k odcizení mláďat Homo sapiens od jejich přírozeného (= přírodního) prostředí, které potřebují pro zdravý a plnohodnotný rozvoj svých smyslů, instinktů (např. rozpoznání nebezpečí) a tvořivosti. Všechny sofistikované stavebnice a hračky, ale i nákladná dětská hřiště se všemi promyšlenými atrakcemi, dokážou poskytnout pouze malý zlomek smyslových podnětů a tvořivého potenciálu, který nabízí ty nejobyčejnější přírodní zdroje: hlína, voda, bláto, klacíky, šišky, stromy apod. Kolika způsoby se nechá spontánně tvořit z rozmanitosti přírodních materiálů, ve srovnání s variabilitou nabízenou bezpečnými dětskými hřišti a zahradami mateřských škol (vzpomeňte si na dlouhotrvající spontánní hry s kamínky a hrázemi u potůčku či v kaluži, s pískovými hrady a jezírky na pláži a pískovišti či domečky pro skřítky v lese). Výzkumy (1) ukazují, že dnešní (nejen) městské děti trpí smyslovou deprivací a možností samostatně rozvíjet přirozenou schopnost odhadovat míru rizika. Ve snaze vytvořit bezpečné prostředí je totiž izolujeme od jakéhokoliv možného nebezpečí a potlačujeme tuto jejich přirozenou schopnost, geneticky danou už nejmenším dětem. Výsledkem jsou pak často školní děti, které se nejen neumějí pohybovat v neupraveném terénu, ale nemají ani strach z výšky a jiných nebezpečných situací a paradoxně jsou mnohem zranitelnější, než „děti divočiny“. V SRN začaly vznikat mateřské školy, které stavějí na přírodě blízkém tvořivém prostředí školní zahrady a dopřávají i nejmenším dětem svobodu experimentovat s přiměřenou mírou nebezpečí (1). Podobným trendem jsou zvláště ve Skandinávii rozšířené lesní mateřské školky, které nemají žádné či jen minimální zázemí (např. stan či jurtu) a veškerý program probíhá v každém ročním období a za každého počasí v přírodě (u nás se snaží o.s. Ekodomov provozovat lesní MŠ Šárynka v Praze)
Pozitivní vztah k přírodě vzniká u dětí, které v raném věku (0-7 let) opakovaně prožívaly pozitivní zkušenosti v přírodě ve společnosti blízké dospělé osoby (rodiče, učitelky MŠ,..) (2). Pokud je pravda, že nelhostejný vztah k životnímu prostředí a zvažování svého dopadu na něj v pozdějším věku se rozvíjí hlavně díky tomuto ranému kontaktu s přírodou, je to velká výzva pro rodiče a učitelky mateřských škol.

Ve školním věku se odcizení od vlastních biologických potřeb i přírodního prostředí ještě prohlubuje. Děti nezřídka začínají všední den snídaní cornflakes, granulí či jiných potravin, jejichž prvotní surovinu mohou jen těžko identifikovat. Poté je rodiče autem odvezou do školy, kde tráví celé dopoledne nepřirozeným klidným sezením v lavicích, aby je pak odpoledne rodiče či prarodiče převáželi z jednoho kroužku na druhý. Zbytek dne pak tráví většinou osaměle u PC či televize, případně ve virtuálním kontaktu s pomocí ICQ či Facebooku se svými vzdálenými společníky. Je moderním trendem trávit i víkendy a dovolené v umělém prostředí letovisek a rekreačních středisek a uměle vytvořených atrakcí. Výrazně chybí dostatek času a prostředí pro spontánní neorganizované aktivity s vrstevníky, tak potřebné pro rozvoj v tomto věku (dobrodružné výpravy, stavění bunkrů, konstruování vozítek, lezení po stromech,..).

V dospělosti se pak snadno stáváme obětí své vlastní pohodlnosti a sociokulturního tlaku okolí a bezbolestně přijímáme a spoluvytváříme odcizení od vlastní přirozenosti. Rádi se necháváme ovlivňovat reklamou, nabízející spousty zbytečností, bez kterých už se nikdy neobejdeme a díky své pohodlné závislosti na nich se stáváme nesvobodnějšími (kolik čtyřicátníků by jelo na dovolenou pod stan?). Lidský svět, ve kterém se odehrává většina našich aktivit, existuje jako jakýsi ostrov, zdánlivě nezávislý na ostatním prostředí, zdrojích a důsledcích našich aktivit. Proces odcizení od prostředí, na kterém fyzicky závisí naše existence, byl dovršen – největšími ekoignoranty jsou dnes statisticky lidé od 50 let nahoru..

 

Co s tím?

Základním smyslem ekologické výchovy v každém věku je obnovení osobní vazby se světem: rozšíření svého domova a účasti („Já“) na širší okolí, v dnešní globalizované době na celou planetu. Procítění, že já jsem součástí světa, nikoliv že svět je tu pro mě. Jinak hrozí že se ubavíme k smrti a svět přitom spotřebujeme..
Praktickým výsledkem rozšiřování své účasti by měla být stále přítomná potřeba „nenechat po sobě svět horší a nepřidělávat práci druhým“: když odhodím nedopalek cigarety, buď ho po mně bude muset někdo uklidit, nebo bude svět horší, než předtím. Když budu jezdit zbytečně autem, zbyde po mně CO2, které přispěje ke změně klimatu a přidělá starosti našim vnukům.. Australští Aboriginci se prý vždy ptali, zdali jejich konání je v souladu se zájmem nejvyššího dobra všeho bytí (3), některé indiánské kmeny zvažovaly důsledek závažných rozhodnutí kmene pro 7. generaci potomků.
Současně s rozšiřováním zodpovědnosti za důsledky svého chování je nutné prohlubovat pochopení důsledků svého jednání v síti vazeb a procesů. Citlivý, ale málo informovaný ochránce přírody může natropit víc škody, než užitku..

Malým dětem dopřejme co nejvíce kontaktu s přirozeným prostředím, nejen v rámci výletů, ale i pro spontánní hry. Spontánní experimenty možná odnesou špinavé kalhoty a mokré boty, ale prospějí rozvoji tvořivosti a smyslového vnímání. Vybírejme školky a školy s velkou zahradou a programem orientovaným na přírodu. Dopřejme dětem kontakt se zvířaty, nejlépe v jejich „přirozeném“ prostředí (farma).
U školních dětí podporujme přirozenou schopnost poznávat, pojmenovávat a třídit přírodniny: rostliny, živočichy, nerosty.. Výlety do blízkého okolí ve školním věku pomáhají rozvoji smyslu pro orientaci a citu pro krajinu domova (vnímáte rozdíl mezi krajinou teplých pískovcových skal Českého ráje a oblými, ale žulově studenými Jizerskými horami?). Kolem 8-10 roku začíná věk badatelství a vynálezectví, ideální pro zkoušení a chápání procesů výroby od suroviny k výrobku: vaření, pečení chleba, výroba keramiky, obrábění dřeva, proutí, ovládání ohně..
V tomto věku jsou i pro dnešní děti atraktivnější stopovací a lovecké či bojové hry v přírodě s vrstevníky, než sebedokonalejší počítačové programy. Velkou pomoc mohou nabídnout přírodovědné či tábornické kroužky a skautské, turistické, vodácké či horolezecké oddíly a letní tábory přírodního typu (reference známých s přímou zkušeností o nich prozradí většinou více, než název a vlastní prezentace). Samostatná dlouhodobá péče o domácí zvíře či rostlinu pomůže rozvíjet vcítění do potřeb jiných organismů a pěstovat zodpovědnost.
Náctiletí a mladí dospělí začínají hledat vlastní hodnoty a citlivě vnímají otázky spravedlnosti a udržitelnosti. Potřebují dostatek objektivních informací, prostor pro vlastní úsudek a motivaci nepropadnout pohodlnosti a konformitě okolí.
Osvětových akcí a aktivit není na Mladoboleslavsku mnoho: asi nejvíce kroužků, táborů, školních programů a akcí pro dospělé (Zelené čtvrtky, Týden Země, Ekofilm,..) nabízí Ekocentrum Zahrada. Praktickou ochranou přírody (Ukliďme svět, záchrana žab, sázení stromů,..) a přírodovědné exkurze po významných lokalitách provádí Ekocentrum Klenice. Přírodovědné soutěže a projekty probíhají i mezi školami či v rámci jednotlivých škol. Aktivity mladoboleslavské radnice v rámci ekologické osvěty a výchovy jsou minimální, práce s veřejným míněním a komunikací s veřejností je obecně slabou stránkou současného vedení města.
 

Zdroje:

(1): Grundler, E., Schafer, N.: Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu. MŽP ČR, 2010. Ke stažení na stránkách o.s. Apus

(2): kol.: Děti, aby byly a žily. MŽP 2005.

(3): Morganová, M.: Poselství od protinožců. Knižní klub 1995.