PRO UČITELE NA 1. STUPNI ZŠ

MOTIVACE A ZAPOJENÍ DĚTÍ

Mladší školáci touží po samostatnosti, chtějí být „velcí", i když někteří mají z nových situací a zkušeností trochu obavy. Samostatná cesta do školy - nebo její část přiměřená věku - je dobrou příležitostí k posliování samostatnosti a sebejistoty dětí.

V rámci projektu klademe za cíl usilovat o míru samostatnosti, přiměřenou věku a zralosti dětí:

  • Prvňáček: Zvládne samostatně (bez doprovodu dospělých) vstup do školy, cestu do šatny s přezutím i cestu do družiny a třídy. Dítě přivážené autem zvládne samostatně i krátkou cestu od auta do školy (dospělí s ním nevystupují z auta).
  • Druhák a třeťák: Zvládne samostatně krátkou pěší cestu z domova nebo od zastávky MHD do školy i zpět. Pokud to nejde jinak, než autem, dojde samostatně z místa vyložení mimo školní ulici (cca 100-300 m od školy).
  • Čtvrťák a páťák: Zvládne zcela samostatné cesty po městě po nacvičených trasách pěšky i MHD: do školy, ze školy i za odpoledními aktivitami. Pokud to nejde jinak, než autem, vystupuje mimo školní ulici a zbytek dojde pěšky (cca 100-300 m).
  • Žák 2.stupně: Zvládne samostatně pohyb po městě i po nenacvičených trasách. Zkušenější i na kole či koloběžce po cyklotrasách a klidných ulicích (kolo ani koloběžka nepatří na chodník). Pokud to nejde jinak, než autem, vystupuje mimo školní ulici a zbytek dojde pěšky.

Touha "získat body pro svou třídu a školu" v dubnové meziškolní soutěži (25.-29.4.) bude pro většinu dětí dostatečnou motivací k dosažení výše popsaného stupně samostatnosti při cestě do školy. Myšleno je i na ty, které rodiče přivezou autem: pokud se - kromě prvňáků - nechají vyložit na bezpečném místě mimo školní ulici (smyslem je, aby nezvyšovali dopravní zátěž u školy) a zbytek dojdou pěšky, získají pro svou třídu stejné body, jako kdyby šli celou cestu sami. Prvňáčkům se toleruje i vyložení u školy, pokud dojdou sami, aniž rodiče vystoupí z auta.

Pokud budete mít chuť a čas, můžete využít i připravené výukové aktivity - viz přílohy ke stažení.

MALÁ POMOC, VELKÁ ÚLEVA!

Někteří rodiče argumentují, že nemohou nechat děti chodit pěšky s jejich ťežkými školními taškami a dalšími zavazadly. Často přitom stačí rodičům poradit aby vyndali z tašky všechny zbytečné "maličkosti" a dohlédli, že dítě nenosí celý týden všechny učebnice a sešity.
Když se nad tím, co žáci skutečně musí denně přenášet ze školy domů a zpátky zamyslí i učitel, nejspíš najde způsob, jak malým školákům na jejich cestách do školy ulehčit.

KOMUNIKACE S RODIČI

Důležité je, aby všichni rodiče pochopili smysl celého projektu: více dětí, které nevozí rodiče do školy autem = klidnější a bezpečnější prostředí před školou = zdravější, zdatnější, otužilejší a samostatnější děti, které se dopravují aktivně (pěšky, na koběžce či kole). Projekt není namířen proti těm, kdo vozí děti do školy autem (někdy to opravdu jinak nejde) a nabídne jim místa pro legální a bezpečné vyložení dětí dál od školy - aby nezatěžovali bezprostřední okolí školy - VIZ MAPKA.

Komunikaci s rodiči o zapojení do projktu nemůže zajistit nikdo jiný, než třídní učitel: má jejich důvěru a rodiče jsou na takovou komunikaci zvyklí. Kromě osobního informování na třídních schůzkách a jiných příležitostech Vás požádáme o předání 3 připravených textů rodičům Vašich žáků:

  1.  Informační e-mail (či sdělení prostřednictvím Bakalářů) s prosbou rodičům o vyplnění dotazníku, mapující překážky pro samostatné cesty jejich dětí a jejich vyznačení v mapě Bezpečných cest. Odešlete prosím během února 2022.
  2. Informace o projektu a soutěži v papírové podobě pro každého žáka třídy (dostanete od školního koordinátora projektu). K předání na konci března.
  3. Krátký připomínací e-mail v týdnu před soutěží (po velikoncích).

Cílem našeho snažení by mělo být přesvědčit rodiče, že jejich dětem prospěje tolik samostatnosti, kolik bezpečně unesou, v duchu hesla „Cokoliv může dítě zvládnout samo, neměli by za něj dělat dospělí."

Projděte prosím i informace pro rodiče a děti 1. stupně ZŠ, včetně jednotlivých způsobů dopravy. Najdete tam přehledně uspořádané zkušensoti a rady, jak na to i argumenty pro nejisté či vymezující se rodiče.

ORGANIZACE SOUTĚŽE VE VAŠÍ TŘÍDĚ

Týden před soutěží (= po velikonocích) dětem několikrát připomeňte podmínky soutěže i ceny a u školního koordinátora projektu vyzvedněte skórovací tabulku pro svou třídu. Do tabulky je třeba zapsat jména všech žáků ve třídě i učitele a třídních asistentů. Pokud je to možné, připomeňte v týdnu před soutěží pravidla i rodičům (především těm, kteří vozí děti autem až ke škole a rodičům prvňáčků).
V soutěžním týdnu dohlédněte každé ráno, že všichni přítomní pravdivě zapíší do tabulky způsob, jak se dopravili do školy. Ti, kteří přijeli do školy autem, ale skutečně se nechali vyložit mimo školní ulici a zbytek došli pěšky, zapíší A+, stejně jako prvňáčci, ktré rodiče sice vyložili až u školy, ale do školy z auta došli zcela sami.
Na konci týdne sečtěte a zapište souhrnné výsledky za celou třídu, podepište se a tabulku odevzdejte co nejdříve školnímu koordinátoru projektu (ten musí výsledky za celou školu odevzdat do úterý 3.5.).
Úplná pravidla soutěže najdete ZDE.

VARIANTA COVID

Případné omezení výuky (třídní karanténa, distanční výuka apod.) mimo soutěžní týden by na prvním stupni nemělo výrazně ovlivnit průběh projektu ve Vaší třídě. Pokud by se omezení dotkla soutěžního týdne, nebudou jednotlivé absentující třídy skórovat pro svojí školu (výsledek školy se vždy vztahuje k počtu přítomných). V případě zavedení celoplošných omezení navrhne organizátor projektu alternativní řešení pro všechny zúčastněné školy.

 

2-3 texty rodičům:

Odkaz na DOTAZNÍK pro žáky 1. st, ZŠ a rodiče.

ODKAZ NA MAPU BEZPEČNÉ CESTY

JAK ZAPISOVAT DO SKÓROVACÍ TABULKY

MAPKA pro cesty do školy včetně doporučených míst pro vykládku Mama-Taxi

KE STAŽENÍ: Aktivity k projektu do výuky na 1. st. ZŠ.