PRO UČITELE NA 2. STUPNI ZŠ a SŠ

MOTIVACE A ZAPOJENÍ DĚTÍ

Většina teenagerů je již dostatečně zralá a samostatná na to, aby se dokázali dopravovat do školy i kamkoliv po městě samostatně. Přesto každého pátého přiváží do školy rodičovské Mama-Taxi, čímž rodiče podporují pohodlnost i nedostatek pohybu a pobytu venku u svých dětí, ale též zhoršují dopravní zátěž a prostředí před školou.
Hlavní motivací pro to, aby to i "automobilové děti" zkusily jinak, je SVOBODA, jakou zažívají holandské děti, zvyklé od mala pohybovat se nezávisle na rodičích a trávit víc času venku se svými kamarády.

 

Pomozte zajistit DVĚ KLÍČOVÉ AKTIVITY ŽÁKŮ

  1. DÍLNY: Vyberte ve své třídě 3-4 otevřené a komunikativní žáky, kteří mají kredit u spolužáků. Ti absolvují během března spolu s reprezentanty dalších tříd dvouhodinovou dílnu s organizátory projektu u vás ve škole (přesný počet zástupců z každé třídy i termín dílen Vám sdělí školní koordinátor projektu). Ta jim otevře nový pohled i motivaci pro svobodné cesty do školy a po městě a poskytne základní informace o meziškolní soutěži. Tyto děti Vám následně pomohou s motivací spolužáků v následujících dvou aktivitách. (Dílny se netýkají gymnázií)
  2. ÚVODNÍ MOTIVAČNÍ HODINU k projektu a soutěži s celou třídou "Kde jsou děti nejšťastnější na světě?". Popis a metodiku najdete v příloze AKTIVITY PRO ŠKOLY. Můžete ji realizovat v rámci běžné výuky či třídnické hodiny. Na závěr žáci vyplní online dotazník.
    Tuto aktivitu by měli absolvovat všichni žáci 2. stupně ZŠ a studenti SŠ. Součástí motivace je i plakát do každé třídy "Proč jsou děti v Holandsku nejšťastnější na světě?"

Uvedené aktivity i další náměty stáhnete dole v příloze.

ORGANIZACE SOUTĚŽE

Soutěž všech základních škol a obou gymnázií v MB (25.-29.4.) je motivačním vyvrcholením snahy o změnu dopravních návyků dětí.
Týden před soutěží (= po velikonocích) dětem několikrát připomeňte podmínky soutěže i ceny. 
Školní koordinátor projektu připraví skórovací tabulky pro každou třídu - bude třeba doplnit jména všech žáků. Samostatnou skórovací tabulku budou mít učitelé, zvlášť se zapisují provozní zaměnstnanci školy. Pozor: z motivačních důvodů mají cesty pedagogů trojnásobnou hodnotu oproti žákům. Každý učitel tedy může své škole hodně pomoci, nebo naopak.
V soutěžním týdnu dohlédněte každé ráno, že všichni přítomní pravdivě zapíší do tabulky způsob, jak se dopravili do školy (důraz na fair-play!). Nezapomeňte zapsat do tabulky pedagogů i svu vlastní cestu. Na konci týdne sečtěte a zapište souhrnné výsledky za celou třídu, podepište se a tabulku odevzdejte co nejdříve školnímu koordinátorovi projektu (ten musí výsledky za celou školu odevzdat do úterý 3.5.).

Pravidla soutěže najdete ZDE.

VARIANTA COVID

Případné omezení výuky (třídní karanténa, distanční výuka, zákaz míchání dětí z různých tříd apod.) mimo soutěžní týden by bylo překážkou realizace školních dílen (viz bod 1. výše), minimálně pro třídu, jejíž zástupci se do nich namohli zapojit. O to větší význam pak bude mít realizace ÚVODNÍ MOTIVAČNÍ HODINY (bod 2.) v každé třídě.
Pokud by se omezení dotkla soutěžního týdne, nebudou jednotlivé absentující třídy skórovat pro svojí školu (výsledek školy se vždy vztahuje k počtu přítomných). V případě zavedení celoplošných omezení navrhne organizátor projektu alternativní řešení pro všechny zúčastněné školy.

A PROČ NE NA KOLE?

Starší žáci už jsou zralí i na samostatné cesty na kole či kolběžce - tak mohou ochutnat tu pravou svobodu holandských dětí. Kolo je navíc nejrychlejším dopravním prostředkem po městě a většina škol má podmínky pro bezpečné a pohodlné parkování kol a kolběžek dětí i zaměstnanců. Není tedy důvod dětem tuto možnost nenavrhnout, samozřejmě s upozorněním na dodržování dopravních pravidel, bezpečnosti a ohleduplnosti! A pomoc těm, kdo by to rádi vyzkoušeli:

Jak na to?

  1. Zvolit nejvhodnější trasu: pravděpodobně nebude stejná, jako pěšky, autem či MHD - v MB je hodně nových cyklostezek, dobré jsou i vedlejší klidné ulice. Hodně v tom pomůže cyklomapa MBike!
  2. Zjistit, kde se dá bezpečně parkovat u vás ve škole - většina škol nějak zajišťuje parkování kol a koloběžek žáků a zaměstnanců.
  3. Probrat svůj nápad s rodiči, přesvědčit je, že máš dostatek zkušenosti i zodpovědnosti.
  4. Mít kolo v dobrém stavu, nezapomenout na helmu, dobrý zámek a světlo!
  5. Kolo ani koloběžka nepatří na chodník (smějí sem na něm jen děti do 10 let)
  6. Ohleduplnost k ostatním, hlavně k chodcům - jsou slabší, než cyklisté.
  7. Klid a rozvaha: riskování a předvádění je projev nezralosti!

Sdílená kola nextbike mohou oficiálně využívat osoby od 16 let, prvních 15 minut je v MB zdarma.

OSOBNÍ PŘÍKLAD

"Jeden osobní příklad je lepší, než 10 ponaučení."
Pokud závěrečnou soutěž projektu přijmete i jako osobní výzvu zamyslet se nad svými dopravními a pohybovými návyky a zkusíte je třeba aspoň na týden změnit, využijete nabízenou příležitost. Pro sebe, svou školu i pro příjemnější prostředí!

 

Odkaz na DOTAZNÍK pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

Odkaz na mapu BEZPEČNÉ CESTY pro vkládání nebezpečných míst.

KE STAŽENÍ: Výukové aktivity k projektu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

Odkaz na ČASTO KLADENÉ OTÁZKY A OBAVY.

JAK ZAPISOVAT DO SKÓROVACÍ TABULKY

Odkaz na cyklomapu Mladé Boleslavi MBike

MAPKA pro cesty do školy včetně doporučených míst pro vykládku Mama-Taxi???