Dovětek

VK a VL

V neveselých dnech si ještě dovoluji dovětek k snažení stran 1. dílny L&K. Od prvního přečtení mě zaujala motivace, která vedla L&K k společnému podnikání. Více na http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Klement, či http://zivotopisyonline.cz/vaclav-klement-16101868-1381938-vyrobce-prvnich-ceskych-motocyklu-a-automobilu/  a fakt, že Václav Klement byl původně knihkupec, který se po vyučení ve Slaném dostal přes Prahu do Mladé Boleslavi. Byl to on, kdo přivezl z Paříže motocykl, který vedl k vývoji vlastního prototypu a roku 1899 k prvnímu motocyklu domácí výroby. Spolu s jezdci pak objížděl Evropu, aby mohli využít úspěchů, které opravdu přišly (dokonce legendární), k propagaci značky.

Můj děda pracoval v šedesátých letech na benzínové pumpě na Hejtmánce. Táta mi potvrdil, že i když jezdili nespočetněkrát kolem, nikdy o ní nevěděli  a nepamatuje si  (sám pracoval ve Škoda AZNP, resp. Škoda Auto a.s. od roku 1969), že by tam někdy byla „cedulka“, která by dům označovala.

Lze mít různé názory na to, jestli existuje důvod proč místo nezájmem odsoudit k zapomnění, nebo zda ho alespoň zviditelnit, či nějakým způsobem sanovat, využít- zachránit. Vydat se neprošlapanou cestou s minimem prostředků se děje většinou bez fanfár, s využitím nezbytně nutného a toho, co je okamžitě k mání. Otevírání nových možnosti a rychlý vývoj technologií i trhu určitě nedával šanci k nějakému sentimentálnímu ohlížení se, či stavění pomníčků.

Dům první dílny nevyniká architektonickou hodnotou. Nezačali tam, protože by si to přáli. Bylo to řešení jejich okamžité situace. Význam místa spočívá spíše v hodnotách, které reprezentuje. Podnikavost, odvahu věřit vybrané cestě, sebevědomí , rozhled a ochotu vydat se do nejistoty, která je zavedla mnohem dál, než si možná sami dokázali představit. A také odvahu upozadit sami sebe pro další vývoj podniku.  Roku 1925 jej prodali slavnému koncernu. Zajistili tak budoucnost výroby automobilů (v té době již nejen v Mladé Boleslavi), i když ztratili svůj vliv na její další vývoj. Oba pak zemřeli ve 30. letech v MB.

Na boleslavsku působila a působí řada skvělých cyklokrosařů i bikerů. Nelze přehlédnout publicitu ŠA ve spojení s Grand Tours. V Česku pak Kola pro život, i automobilkou iniciovaných cyklistických akcí. Sám se jich účastním. Kola letošního vítěze Tour de France shodou okolností v ČR zastupuje firma z Kosmonos. L&K  byli sami cyklisté. Originály jednotlivých modelů z jejich dílny jsou vystaveny v Národním technickém muzeu v Praze.

Uctivá poklona i Vám, pane Klemente.

David Hradiský, 21. 12. 2011