Chodci sobě

Chodci sobě, zdroj: www.chodcisobe.cz

Před nedávnem uplynul rok od spuštění aktivity, která jednoduchým a přitom účinným způsobem shromažďuje a přetváří rozptýlenou sílu hlasu občanů směrem ke zlepšení mnohde velmi nedůstojných podmínek pro nejstarší známý lidský způsob pohybu. Je nám potěšením představit Vám projekt, který už i za tak krátkou dobu stačil vydat počet v našem hlavním městě. V příloze pak najdete rozhovor s jeho iniciátorkou, předsedkyní o. s. Pražské matky.

Pěšák je ale nejen tam zdaleka nejméně protěžovanou skupinou pohybující se ve veřejném prostoru. Představme si nejprve portál Chodci sobě  jeho vlastními slovy:

„ Portál Chodci sobě poskytuje prostor pro nahlášení problémů, se kterými se setkáváte jako chodci na svých cestách Prahou. Vaše podněty jsou jeho prostřednictvím evidovány, zobrazovány a zasílány samosprávám městských částí nebo magistrátu k řešení. Samosprávy mohou portál využít k získání komplexnějšího přehledu o problémech chodců ve své lokalitě a vy můžete sledovat, zda a jak je řeší.

Portál provozují občanská sdružení Pražské matky a Oživení. Pražské matky se zabývají souvislostmi mezi dopravou, kvalitou životního prostředí v Praze a zdravím jejích obyvatel. Usilují o bezpečný a samostatný pohyb dětí po městě. Oživení se vedle problematiky korupce a střetu zájmů ve veřejné správě zaměřuje na podporu a propagaci dopravy šetrné k životnímu prostředí, zlepšování pěší a cyklistické infrastruktury v Praze a vzdělávání v oblasti udržitelné mobility.“

První přílohou je tisková zpráva hodnotící jeden rok činnosti projektu. Druhá je v sekci Ke stažení- Zpravodaj Zeleného kruhu 2/2013, ve kterém je v úvodu zmíněný rozhovor s ing. Jarmilou Johnovou.

Mimopražské obdoby portálu postupně vznikají i v menších městech. Se stejnými problémy se potýká každé středně velké bývalé okresní město, jako je Mladá Boleslav. Počet aut je navíc v MB přepočteno na počet obyvatel ještě vyšší než v Praze. Voliči vyžadovaná „povinnost“ města zajistit jim ustájení (výrobce je z obliga a z nějakého důvodu někde v lese pouze zasadí strom) vede k nutnosti tzv. řešení „dopravy v klidu (DvK)“, což logicky pozitivně zpětnovazebně vede k dalšímu omezování ostatních způsobů motorové i nemotorové dopravy, úbytku městské zeleně a veřejného prostoru využitelného jiným způsobem.

Sami Chodci sobě se v tiskové zprávě hlásí k inspiraci ze Slovenska. S podobným konceptem použitým pro cyklisty pracuje MBike Honzy Cindra. Tématu bezpečnosti chodců, zejména dětí při cestě do škol a jejich samostatném pohybu městem, se budeme věnovat v rámci druhého setkání cyklu MB Café.

Zkušenosti z celé ČR jasně ukazují, že bez obdobných aktivit neziskového sektoru a občanské společnosti zůstávají tato témata „nepopulární“ (na rozdíl od parkování neživých věcí), stranou pozornosti a tím pádem přehlížena.

David Hradiský, 10. 4. 2013

Ke stažení: 
PřílohaVelikost
TZ CHS Investujte více do chodců 429.15 KB