Stojí 1. dílna L&K v MB za pozornost a záchranu ?

Továrna L&K

V dubnu 2010 mne historik automobilismu, spoluautor  dvoudílné publikace o historii značky L&K , pan inženýr Jan Králík, www.jankralik.cz upozornil, že dům v Pražské ulici č.p. 149/31- tedy první dílna L&K , chátrá nijak neoznačena jako bytový dům. A že není pouze jeho názorem, že místo, které založilo slávu značky, města, regionu i celé ČR by si zasloužilo zvelebit, či alespoň zviditelnit.
Kontaktoval jsem archiv Škody Auto, jmenovitě paní Bečkovou a ta mi v srpnu 2010 potvrdila, že  dům opravdu není nijak označený. Přidala info, že ve dvoře byl kdysi domek užívaný jako skladiště, ale ten už dnes nestojí.

Loni o Vánocích jsem zašel na místo a vyfotil, v jakém stavu se dům nachází, abych si mohl dnešní stav porovnat se snímkem publikovaným na str. 97 v „Mladoboleslavském uličníku“ od paní S. Městecké. Fotky jsem následně předal panu Martinu Dědkovi, který je v dubnu letošního roku začlenil do prezentace, kterou jako člen komise pro péči o památky a historické objekty na území města Mladé Boleslavi obeslal část zastupitelů. Prezentaci Vám připojujeme níže. Výsledkem byla sice slibná reakce předsedkyně komise pro památky, bohužel bez dalšího ověřitelného pokračování.
 

Pan ing. Králík mne upozornili na aktivity dalších lidí, kteří se snažili již dříve zjistit, jestli je první dílna odsouzena k nezájmu. Koupí rodného domu Ferdinanda Porsche totiž Škoda Auto ukázala, že na některých místech jí záleží.
Otázka je, jestli odkaz vyučeného knihkupce z Velvar a strojaře z vesničky Kamení u Turnova, kteří se rozhodli vydat se na okraji Mladé Boleslavi neokázale neprošlapanou cestou a uspět v tržním prostředí bez vysokých dovozních cel a letitých daňových úlev i bez potřeby a možnosti stavět si pomníky z veřejných rozpočtů stojí někomu za to, aby se k nim veřejně jako k životné hodnotě přihlásil.

Prosíme tímto o pomoc občanskou veřejnost v Mladé Boleslavi, která už nějakou dobu naštěstí existuje.

 Stran domu a jeho historie není nikdo povolanější, než Ing. Králík. Kontakt na něj naleznete na jeho výše zmíněném webu
 O dubnové aktivitě mezi zastupiteli a jejich výstupu ví nejvíc M. Dědek, jehož mail je v prezentaci.
 Osobně jsem pouhým vehikulem, které má pouze potřebu propojit ty, kteří mohou jakkoli přispět k záchraně ohrožené  památky. Sám se angažuji trochu jiným směrem- v ochraně ovzduší.
 Děkuji Martině, která našla kontakt na příslušného exekutora- rádi předáme.
 Zkuste se prosím obrátit na své zastupitele i Škoda Auto a.s., kteří mohou koordinovanou aktivitou za cenu jednoho loga na hrazení při hokejovém MS, či několika desítek metrů silnice zajistit záchranu památky, jejíž další využití není zas až tak složité vymyslet.

David Hradiský, david [dot] hradisky [at] gmail [dot] com
2. 12. 2011
 

Ke stažení: