Na cestě- kam s odpady z města i regionu ?

Mapa předpokládané svozové oblasti Centra- Oznámení EIA str. 9- dle původního rozsahu záměru, tj. zpracování 45 000 tun odpadů ročně

Aby naše příspěvky k tématu mohly být úplné, je třeba blíže představit roli subjektu, bez kterého by nemělo smysl stavět tzv. „třídící linku“, jak je projekt s oblibou nazýván, resp. Centrum průmyslového zpracování komunálního odpadu Mladá Boleslav, jak se jmenuje oficiálně. Děkujeme tímto za ochotu a cenné informace technickému řediteli a jednateli ŠKO-ENERGO, s.r.o. Ing. Vladimíru Handlíkovi a jeho spolupracovníkům.

Od podzimu 2010 se z úst zastupitelů nebo členů rady města občané a obyvatelé Mladé Boleslavi prakticky neměli možnost dozvědět, kde vlastně skončí to, co se bude svážet na „třídící linku“ a jak s tím bude dále zacházeno. Připomeňme proto nejprve základní fakta z navrženého provozního řádu Centra průmyslového zpracování komunálního odpadu (dále jen Centrum) , které jsme publikovali v textu  MBÚ u MB- roční materiálová bilance provozu , kde je mnohem podrobnější, než souhrn níže.

Vstupem má být 60 000 tun směsného komunálního odpadu ročně z oblasti, kterou ukazuje mapka v titulu. V Centru bude zpracován na suchou složku – 36 000 tun a organickou/ mokrou složku- 24 000 tun. Mokrá složka- jakási vylisovaná štáva z původní směsi bude vstupem do bioplynové stanice (BPS).

Celkem tedy, včetně zbytků z BPS, má vzniknout :

  1. Vytříděné suroviny typu sklo, kov apod. budou dále použity- předány k recyklaci
  2. 5 337 tun ročně dále neužitelného odpadu- musí být uložen na skládku
  3. V MBÚ má ročně vzniknout 30 942 tun „paliva“.

Jinými slovy se tu počítá s dalším využitím cca poloviny všech vstupů, rozemletých a dále využitých jako palivo. Míní se tím spoluspálení s další schválenou palivovou základnou v teplárně ŠKO-ENERGO, s.r.o. (Š-E). Do kotlů Š-E ale nelze libovolně přidat cokoli. Společnost bude muset určitým způsobem upravit své stávající technologie, něco to bude stát a bude se muset měnit důležité závazné povolení pro provoz teplárny. Jak je tedy možné spalovat toto tzv. „tuhé alternativní palivo- TAP“ ve Š-E ? 

  1. TAP musí být certifikovaným palivem v peletizované formě s konkrétními požadavky na tzv. granulometrii a sypnou hmotnost.
  2. Š-E vyspecifikovalo obsah chloru a těžkých kovů, které smí v takto vznikajících TAP peletách být, protože jeho stávající technologie neumožňuje jejich odstranění. Ve vytříděném odpadu tak musí být např. co nejmenší obsah (ideálně žádné) PVC- polyvinylchloridu, či dalších chlor, nebo těžké kovy obsahujících složek původního směsného komunálního odpadu.
  3. Š-E plánuje doplnění technologie o nové logistické trasy, tak aby toto palivo bylo možné využívat a s výhledem návratnosti investovaných prostředků.
  4. Peletizované certifikované TAP se má do Š-E dodávat nákladními vozy.
  5. Š-E předpokládá realizaci technologie v letech 2013 – 2014 a zkušební spalování v roce 2014, tak aby v tomto roce mohla být provedena změna integrovaného povolení.

Dalším souvislostem se budeme věnovat v následujícím příspěvku. Nyní pouze upozorníme na to, že bez aktivní spolupráce a investic ze strany Š-E nemá projekt Centra za více než půl miliardy korun ekonomický i praktický smysl. Š-E bude jeho klíčovým odběratelem a má se tak stát cílovou stanicí pro polovinu odpadu z města a širšího regionu.

David Hradiský, 18. 4. 2013