Je MB stále hlukem nejpostiženější město ve Středočeském kraji ?

Strategické hlukové mapy a MB

Tento příspěvek budiž prvním z nové kategorie- ptáme se za Vás. V tomto případě se pokoušíme po letech znovu ověřit fakt, který je znám nejdéle od podzimu roku 2008, kdy CENIA, Česká informační agentura životního prostředí, vydala publikaci „ Stav životního prostředí v jednotlivých krajích ČR - Středočeský kraj 2007“. Najdete ji v příloze.

Tato zpráva vznikla ve spolupráci s krajským úřadem Středočeského kraje, ČHMÚ a Státním zdravotním ústavem (SZÚ) Praha. Citujme doslova příslušnou pasáž. „ Nejvýznamnějším zdrojem hluku je silniční doprava. Nejvyšší počet obyvatel na území kraje dotčených hlukem (ukazatel Ln pro rušení spánku je 60 dB) z dopravy na nejvíce frekventovaných silnicích žije v Mladé Boleslavi (2 230 obyvatel), Kolíně (1 988 obyvatel) a Nymburce (992 obyvatel). Celodenně (Ldvn = 70 dB) je hlukem z dopravy obtěžováno 2 102 obyvatel v Mladé Boleslavi, 1 548 obyvatel v Kolíně a 902 obyvatel v Nymburce.“

Strategické hlukové mapy (SHM) byly vypracovány v letech 2006-2007 nejen pro pozemní komunikace - hlavní silnice- po kterých projede více než 6 milionů vozidel za rok. Komunikací výše uvedených parametrů bylo tehdy ve Středočeském kraji celkem cca 382 km. Mladé Boleslavi se bezprostředně týkaly 3 úseky R10 se sjezdem do Nepřevázky, do Mladé Boleslavi a do Kosmonos. Všechny tyto SHM zpracované zvlášť pro den a noc najdete na stránkách Ministerstva zdravotnictví v sekci Veřejné zdraví http://hlukovemapy.mzcr.cz/ .

Denní a noční mapu, na jejichž základě byla publikována zjištění, že MB je hlukem nejzatíženějším městem v našem kraji najdete v příloze. Vůbec se netýkají Severního sídliště. Jsou zpracovány až do Jaselské ulice a je z nich zřejmé, kde dlouhodobě většina postižených obyvatel žije. Mapy zpracovala společnost EKOLA group v červnu 2007. Zpráva o zpracování hlukových map byla publikována Zdravotním ústavem v Ostravě v prosinci 2007.

Nakolik jsou o těchto skutečnostech informováni občané MB, resp. jaká opatření byla učiněna, abychom o toto smutné prvenství přišli, si musí laskavý čtenář pokusit odpovědět sám. My se snažíme u CENIA ověřit, jestli je situace stejná jako tehdy, ev. byla-li později prováděna doplňková měření. Hlukové mapy se totiž připravovaly v době, kdy ještě nebyla hotová poslední etapa přeložky I/38.

David Hradiský, 30. 9. 2012
 

PřílohaVelikost
CENIA ZP StČk 20072.09 MB
EXIT MB den1.63 MB
EXIT MB noc1.58 MB