Lano a šplhací strom

Lézt a šplhat vzhůru a houpat se je výzva pro děti každého věku. Testují a trénují si při tom svoji sílu a zručnost, ale i odhad svých schopností a míry rizika při pohybu ve výšce.
         Protože naši opičí předkové se pohybovali v korunách stromů, mělo by být i každé lidské mládě vybaveno instinktivním strachem z výšky. Údajně prý i ty nejmenší děti dokážou vnímat míru nebezpečí a nevydají se samy výš, než odkud zase bezpečně slezou na pevnou zem. Na vlastní zahradě můžete na tomto poli odvážně experimentovat, náseldující řádky jsou určeny především těm, které nesou zodpovědnost za svěřené děti: učitelkám MŠ a ZŠ a vychovatelkám školních družin:

Do mateřské školy a školní družiny  přicházejí děti s nejrůznějšími životními zkušenostmi a s velmi rozdílnou mírou kontroly a vedení rodičů, proto by nebylo moudré na jejich přirozené instinkty při tak nebezpečné činnosti, jako je šplhání vzhůru, spoléhat.

Protože strom na lezení ani zavěšené lano nejsou certifikované herní prvky, nese 100% zodpovědnost za případné úrazy a škody provozovatel (ředitel/ka MŠ či ZŠ). V praxi to znamená, že umístit je do školní zahrady je bezpečné pro děti i pro Vás jen tehdy, pokud:
a) máte naprostou jistotu, že děti dodrží domluvená pravidla,
b) mezi Vámi (pedagogy MŠ či ŠD) a rodiči panuje oboustranná důvěra: Vy se zodpovědně snažíte udělat to nejlepší pro rozvoj svěřených dětí a jejich rodiče to cítí a oceňují.
Pokud nejsou obě předchozí podmínky splněny, doporučujeme pracovat raději na tomto poli a zprovoznění šplhacího lana či stromu na lezení odložit na později.

Panuje-li mezi pedagogy a rodiči vzájemná důvěra, máte vychované děti a rozhodli jste se v rámci jejich dalšího rozvoje umožnit jim šplhat a houpat se na laně a získat zkušenosti s lezením na stromy – jak na to?

1. Vyberte vhodný strom (stromy): pro zavěšení lana dostatečně vysoký strom se silnou boční větví, z níž bude lano viset volně do prostoru (nejobvyklejší činností dětí bude houpání, závěs lana nesmí dovolit náraz do kmene či jiné překážky velkou rychlostí – pro malé děti je proto vhodnější kratší nepříliš vysoko zavěšené lano). Otestujte pevnost větve vlastní vahou.
        Pro lezení se hodí zdravý strom s vhodně uspořádanými větvemi (včetně přiměřené tloušťky pro pevné uchopení dětskou rukou), ideální je, když nejobtížnější úsek bude hned dole při nástupu na strom – děti, které ho zvládnou, pak při lezení ve větvích nebudou mít problémy. Otestujte pevnost a vhodnost stromu a větví vlastní vahou (raději bez přítomnosti dětí) a stanovte si nejzazší místa na kmeni a větvích, kam jste ochotni nechat děti šplhat.

2. Dříve než odhalíte svůj záměr dětem, seznamte s ním na společné schůzce rodiče: oceňte zralost a spolehlivost (poslušnost, dodržování domluvených pravidel) jejich dětí. Vyjádřete Váš záměr obohatit školní zahradu o atypické prvky a popište důvody, které Vás k tomu vedou (zlepšení pohybové zdatnosti dětí, pěstování odhadu vlastních schopností a míry rizika a podpora zdravého sebevědomí) i způsoby, jakými chcete zajistit bezpečnost dětí (jasně vymezená pravidla, lezení po stromu i šplhání po laně pouze pod dozorem dospělého). Vyzvěte rodiče k diskusi a nabídněte možnost užívat tyto prvky pouze těmi dětmi, jejichž rodiče s tím budou souhlasit.
          I když zcela vyloučit riziko úrazu je nemožné – stejně jako při jakékoliv jiné činnosti – těžko by se našel rodič, který by se dožadoval právních postihů, když předtím v atmosféře vzájemné důvěry dal k těmto činnostem souhlas.

3. Teprve poté informujte děti o nových atrakcích a striktních pravidlech jejich užívání. Přiměřeně silné lano (s ohledem na úchop dětskou rukou) by mělo být dole opatřeno uzlem (pro houpání v sedě i vstoje a oporu při šplhání a slézání). Pokud při lezení na strom získají Vaše děti již takovou jistotu, že by se odvážily až na příliš slabé větve, označte nejzazší mez (třeba kouskem provázku či látkovým fáborkem). Neumisťujte ho tam ale hned na začátku, pro málo zkušené děti by mohl fungovat jako meta, které by měly dosáhnout.

4. Snad netřeba zdůrazňovat, že v blízkosti těchto atrakcí by neměly být žádné ostré či jinak nebezpečné větve a jiné předměty a povrch pod nimi by neměl být zpevněný (ideální je písek či hlína, trávník pod lanem se brzy vyšlape).